lunes, 28 de octubre de 2013

Eines de creació i activitats interactives (I).


Materials Multimèdia Interactius 1 - Eines de creació


La sessió d'avui l'hem dedicada, en primer lloc, a la recerca d'eines de creació. Les eines de creació són planes web que ens permeten descarregar o emprar de forma online el programa que du el seu nom (per exemple, Glogster, eina que ja hem emprat i amb la qual podem confeccionar pòsters) i que ens permeten crear materials multimèdia, així com pòsters, còmics, contes i mapes conceptuals entre d'altres, per poder fer presentacions a classe, organitzar la informació, etc.

Per poder trobar una àmplia gamma d'aquestes eines de creació he accedit al Bloc d'Eduardo Area, on hi ha un llistat de 300 eines per crear material didàctic. Un recull que sens dubte serveix de molt.

D'entre aquestes 300 eines, hem hagut d'elegir-ne una. La meva opció ha estat l'eina Easel.ly.







2. FORMAT D'EXECUCIÓ.
Web. No fa falta descarregar aquesta eina, podem treballar de forma online.


3. MODALITATS D'ACCÉS al material creat  i  forma de distribució dels continguts creats. 
Amb aquesta eina podem treballar de forma online, directament a la web, sense necessitat de registrar-nos per poder crear nou material. Però si volem guardar el material creat sí que haurem de crear-nos un nou perfil, per la qual cosa és la millor   opció, ja que sinó estem creant material que llavors es perdrà. 

Tenim també l'opció de fer públic el nostre material creat o bé guardar-ho de forma privada.

D'altra banda, podem tenir accés a altres materials creats per altres usuaris i modificar-los i guardar-los al nostre usuari i també ens permet guardar-los de forma privada o pública.


4. DESCRIPCIÓ DE LES PRESTACIONS I UTILITATS DE L'EINA. Identificar si permet afegir nova informació.
Aquesta eina ens permet crear una mena de pòsters. És una eina molt útil, ja que ens permet:

·  Afegir tota la informació que vulguem. Podem crear quadres de text sempre que vulguem afegir nova informació.

· Podem canviar el fons (background), encara que no ens facilita una àmplia possibilitat de possibles fons de pantalla.

·  Permet afegir imatges, les quals podem carregar des del nostre propi ordinador.  

·  Altra opció és agafar "temes" a partir dels quals podem anar modificant i crear el nostre propi pòster. És a dir, elegim altres creacions i podem modificar-les per donar lloc a una creació nova.

·  Dóna l'opció d'introduir objectes, els quals estan ordenats per categories (persones, animals, menjar, música, etc.). Una vegada elegim l'objecte que volem introduir també podem modificar-lo: incrementant o disminuït la seva opacitat, canviant el tamany o la seva posició i el color.


Una vegada hem fet el nostre pòster, podem guardar-lo i tenim l'opció de compartir-ho públicament amb la resta d'usuaris d'Easel.ly o bé guardar-ho de forma privada i que només nosaltres puguem veure-ho.


5. Indicar PER QUIN CICLE ÉS ADEQUADA. 
Degut a què és una eina un poc complexa i té moltes funcions, crec que és més adequada per alumnes de 3r cicle de Primària, ja que els alumnes més petits, com que comencen a entrar en contacte amb les noves tecnologies i encara no sabem emprar eines d'aquest tipus, seria difícil aconseguir que facin un pòster amb una informació determinada. 



Materials Multimèdia Interactius 2 - Activitats Interactives

Per continuar amb la sessió, hem hagut de cercar eines que ens permeten crear, en aquest cas, activitats interactives. És a dir, l’objectiu és cercar programes o bé planes web que ens permetin, principalment, crear les nostres pròpies activitats interactives i també poder accedir a material ja creat.

En el meu cas, l’eina elegida ha estat Educaplay.





2. FORMA D’EXECUCIÓ.
Com en el cas anterior, aquesta eina també es pot emprar a través de la Web. També podem treballar de forma online, sense necessitat de descarregar un programa.


3. MODALITATS D’ACCÉS i distribució dels continguts creats. 
En primer lloc, per poder accedir al material ja creat per altres usuaris no és necessari descarregar el programa o bé registrar-se a la plana web. Podrem emprar tot el material i respondre les activitats i obtenir resultats, però no podrem guardar els nostres resultats, ni formar part del ranking de puntuacions o fer comentaris sobre els materials creats per altres usuaris. Si volem tenir aquestes opcions, haurem de registrar-nos.

D’altra banda, si volem fer les nostres pròpies creacions sí que haurem de registrar-nos a la web, en el cas contrari no ens donarà l'opció a poder accedir a la creació dels materials. Una vegada ens hem registrat podrem accedir a crear les nostres activitats, publicar-les per a la resta d’usuaris si volem i també descarregar-les.
Perquè les activitats puguin ser visibles han de tenir, de forma obligatòria, com a mínim una etiqueta.


4. DESCRIPCIÓ DE LES PRESTACIONS I UTILITATS DE L’EINA.
És una eina molt útil, ja que ens permet crear una àmplia quantitat d’activitats interactives i també emprar ja activitats que han creat altres usuaris. Concretament ens permet crear i accedir a les següents activitats:

  • Mapes interactius. No fa només referència a mapes del món, de diferents continents, comunitats autònomes, etc. sinó que també podem fer esquemes del cos humà per què els nins puguin identificar les diferents parts; també sobre els músculs; els colors; etc. Les opcions es poden escriure (per exemple, clicam damunt un país i escrivim el nom) o bé fent clic (ens diuen una opció (per exemple: Espanya)) i després hem de clicar damunt el país.
  • Endevinalles. Ofereix una sèrie de pistes i s’ha d’endevinar una paraula. Les pistes poden ser textos o àudios i poden anar acompanyades d’imatges.
  • Completar. Consisteix en afegir paraules que falten als espais buits d’oracions o frases. Podem escriure les paraules o bé seleccionar-les d’un conjunt de paraules que ens apareixen. També pot consistir en ordenar frases.
  • Mots creuats. Apareixen definicions de forma escrita, per àudio o per imatges i hem d’endevinar de quina paraula es tracta, per després escriure-la.
  • Diàleg. Consisteix en poder escoltar i llegir un diàleg.
  • Dictats. Escriure el dictat que es pot sentir a través d’un àudio.
  • Ordenar lletres i ordenar paraules. Per formar paraules o frases i per formar frases o paràgrafs, respectivament. Es pot fer escrivint o fent clic a les lletres o paraules.
  • Relacionar. Relació de paraules.
  • Sopa de lletres. Per trobar paraules.
  • Test. Contestar preguntes de forma escrita, seleccionant una resposta d’entre diverses opcions o seleccionant diverses respostes correctes d’entre les opcions.


Les activitats poden anar marcades per puntuacions (per exemple, si empram pistes a les endevinalles la puntuació anirà disminuint); també per temps (qui tardi menys temps en fer l’activitat tindrà una posició més elevada al ranking) que podrem decidir si ha d'haver-hi un temps determinar per realitzar l'activitat o no; o bé intents (potser només tinguem 3 possibilitats de realitzar l’activitat, però això va marcat pel creador/a de l'activitat, que pot posar tants d'intents com vulgui).

També es dóna la possibilitat de corregir i veure els errors; i també es pot graduar la dificultat de l'activitat amb les pistes que es poden donar a diverses activitats (per exemple decidir si hi ha o no hi ha pistes).

Altres funcions d’aquesta web és que ens permet també crear presentacions, videoquiz i una mena de carpeta en la qual es poden ajuntar diverses activitats que estan relacionades per una mateixa temàtica o objectiu.

També podem descarregar-nos les activitats una vegada les hem creat.



5. REFLEXIÓ sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’educació primària.
Des del meu punt de vista Educaplay és una web molt útil per poder crear material interactiu que podem posar a disposició dels alumnes. D’aquesta manera, tenim l’avantatge de dissenyar diversos tipus d’activitats segons les diferents temàtiques que tractem a l’aula.

També és important destacar que podem crear les activitats segons el nivell dels alumnes, ja que som nosaltres mateixos els que les dissenyam.

Però no tan sols és l’avantatge de poder crear nous materials, sinó que els podem compartir amb altra gent a la qual també els pot ser bastant útil i nosaltres també podem emprar altre material creat per diferents usuaris, la qual cosa crea una mena de xarxa que ens permet compartir amb la resta. 



Fins la pròxima publicació!

No hay comentarios:

Publicar un comentario